Středisko výpočetní techniky a informatiky

Fakulta elektrotechnická

Změny v pravidlech používání e-mailových služeb ČVUT

Dne 20. dubna 2021 vstoupil v platnost Příkaz rektora 07/21, který zavádí nová, v rámci ČVUT sjednocená, pravidla pro e-mailové služby provozované na ČVUT. Cílem těchto pravidel je reagovat na aktuální požadavky na zvýšení důvěryhodnosti a spolehlivosti doručování e-mailových zpráv. Dalším přínosem je vyšší ochrana uživatelů proti spamu, phishingu, zneužívání adres a zcizení identity. Díky zavedení těchto pravidel budeme schopni splnit standardy e-mailových služeb, které v oblasti online bezpečnosti určují významní hráči, jako je Google, Seznam, Microsoft a další. Metody útoků v online prostoru jsou stále sofistikovanější a jejich terčem jsou i instituce v oblasti vzdělávání a jejich informační systémy. Zavedení pravidel umožní správcům nasadit pokročilé mechanismy zabezpečení zpráv a zajištění jejich integrity.

Tato pravidla vyžadují změnit některé dlouholeté zvyklosti jak na straně provozovatele poštovního systému, tak i na straně uživatelů. Pro zavedení těchto změn je určeno přechodné období do 30.10. 2021. Po tomto datu již nadále nebude možné:

  • přesměrovávat doručené zprávy ze schránky FEL do jiné schránky mimo doménu ČVUT,
  • využívat služby třetích stran k vyzvedávání zpráv ze schránky FEL (zadání přístupových údajů do služby třetích stran).

Koho se změna pravidel týká?

Nová pravidla mají dopad na všechny uživatele FEL (zaměstnance a studenty), kteří mají nastaveno přeposílání příchozí pošty na e-mailové schránky mimo ČVUT (seznam.cz, gmail.com, volny.cz, atd.) a nebo si vybírají poštu prostřednictvím systémů třetích stran, kam zadali své přístupové údaje (Heslo FEL).

Změna se netýká uživatelů, kteří používají pro přístup k poště webové rozhraní Horde nebo poštovního klienta s nastavenými servery FEL.

Zrušte prosím přesměrování vaší fakultní schránky do 31. 8. 2021.

Přístup k e-mailu FEL

Přistupovat k e-mailu FEL je možné prostřednictvím webového rozhraní Horde nebo poštovního klienta (IMAP a SMTP) v PC nebo mobilním zařízení. Pokud neznáte své Heslo FEL, tak si je můžete obnovit v aplikaci UDB.

Jak zrušit přesměrování pošty?

  1. Pokud máte nastaveno přesměrování pošty FEL v aplikaci UDB, tak se přihlaste do aplikace Heslem ČVUT/SSO a přejděte do svého uživatelského profilu kliknutím na svoje uživatelské jméno v záhlaví (Přihlášen(a) jako: username). V uživatelském profilu vyberte záložku Upravit. V poli Cílová poštovní adresa odstraňte přesměrování, které rušíte, a zadejte adresu ve tvaru: username@imap (pozor: adresa ve tvaru username@imap zde pro správnou funkci mailu musí být).

  2. Pokud máte nastaveno přeposílání ve webovém rozhraní Horde, tak se přihlaste do Horde pomocí vašeho Hesla FEL. V menu klikněte na Pošta -> Filtry. Deaktivujte filtr Přeposlat.

  3. Používáte-li e-mail ČVUT a máte nastaveno přeposílání tohoto e-mailu @cvut.cz na adresu mimo doménu cvut.cz, tak pro zrušení přesměrování postupujte dle návodu.

Více e-mailů na různých součástech ČVUT

Zvolte si jednu e-mail adresu a schránku jako primární (nejlépe u součásti, kde máte kmenový úvazek). Na ostatních adresách si nastavte přesměrování na primární adresu. Primární adresu si nastavte jako “Preferovaný e-mail” v uživatelském profilu v aplikaci Usermap (karta Nastavení - Nastavení e-mailových adres).

Souběžné používání e-mailu FEL a e-mailu ČVUT

I nadále můžete používat obě e-mailové adresy a schránky nezávisle na sobě, nebo

  • Pokud upřednostňujete používání cloud technologií Microsoft 365, tak jako primární adresu doporučujeme používat e-mail ČVUT a e-mail FEL na něj přesměrovat nastavením filtru v Horde.
  • Preferujete-li používání e-mailu FEL, tak si nastavte přesměrování e-mailu ČVUT na e-mail FEL podle návodu.

V případě jakýchkoliv dotazů ke změně nastavení e-mailu neváhejte kontaktovat svého správce IT na katedře nebo SVTI prostřednictvím HelpDesku ČVUT.

Za obsah odpovídá: Ing. Martin Samek